TALVITERVEISET

 

Nyt vilkkaimman uimakauden ollessa tauolla, voi omaa uima-allasta käyttää esimerkiksi avanto/kylmäuinti-altaana. Olen tehnyt lukuisia uusia altaita myöskin tällaista vaihtoehtoa silmällä pitäen. Toki myös vanhasta altaasta saa helposti tällaisen aikaan.

Veden ei tarvitse altaassa talvikaudella välttämättä kiertää puhdistuslaitteiston kautta, koska jääkylmä vesi pitää kasvustot minimissä. Siitä täytyy kuitenkin pitää huoli, ettei altaassa oleva vesi pääse jäätymään putkistossa tai suodattimessa. Tämä kannattaa selvittää ammattilaiselta, jos on itse asiasta epävarma.

Meillä omassa altaassa on tällä hetkellä vesi, joka ei virtaa suodatusjärjestelmässä ollenkaan. Altaassa on pieni peruskloori, joka pitää veden riittävän puhtaana ja kirkkaana. Portaiden kohdalla on pala styroksilevyä ja sen alla vielä uppopumppu, jonka virtaus tarvittaessa pitää veden auki eikä se näin jäädy siltä kohtaa. Tämä riittää ja näin pääsee helposti pulahtamaan viileään saunan jälkeen.

Itse avantouinnista on olemassa paljon kirjoituksia ja jonkin verran tutkimuksiakin sen terveysvaikutuksista elimistössämme.

Tässä joitain:

”Talviuimarin virkistyminen ja piristyminen johtuu kylmän antamasta hormoniruiskeesta. stressihormonien eritys lisääntyy suurissa lämpötilavaihteluissa. Koska avantouinti parantaa verenkiertoa ja kudosten aineenvaihduntaa, se hidastaa solujen vanhenemista ja säilyttää esimerkiksi ihon kimmoisuutta. Säännöllisesti uivien perusverenpaine laskee myös merkittävästi. Nopea kylmäaltistus saa hormonit liikkeelle, kortisolin ja endorfiinin eritys lisääntyy. Kudosten jäähtyminen ja kortisoli yhdessä estävät kiputuntemusta ja endorfiinit puolestaan saavat mielihyvän tuntemuksen. Avannossa käyminen on kuin poimisi rusinat pullasta. Mielihyvähormonit lähtevät erittymään välittömästi, mutta jos pyrkii samaan vaikkapa lenkillä, niin juoksua saa jatkaa tunninkin verran.

Avantouinti sopii lähes kaikille, mutta sairauksista kärsivien tulee neuvotella lääkärin kanssa harrastuksen aloittamiseen liittyvistä riskeistä. Etenkin sydän- ja verenpaineoireet saattavat estää kylmästä kylvystä nauttimisen. Aloittelijan kannattaa viipyä avannossa aluksi vain muutamia sekunteja. Kauden aikana keho sopeutuu kylmään ja vähitellen nautintoa voi jatkaa pidempään.

Yleisin syy aloittaa avantouinti on ystävien innostus. Myös uteliaisuus lajia kohtaan ja terveydelliset syyt ovat saaneet monet tutustumaan avantouintiin. Suurin osa avantouimareista kokee kylmänsietokyvyn parantuneen avantouinnin myötä. Muita yleisesti koettuja terveysvaikutuksia ovat flunssien ja muiden tartuntojen sekä särkyjen ja kolotusten vähentyminen.

Kylmäaltistuksen on todettu aktivoivan niin sanottua ruskeaa rasvaa. Ruskealla rasvalla on aineenvaihduntaa kiihdyttävä ominaisuus, se siis polttaa energiaa toisin kuin valkoinen rasva,joka vain varastoi elimistön ylimääräistä energiaa. Näin ollen ruskealla rasvalla on merkitystä myöskin painonhallinnassa ja voisi ajatella,että kylmäaltistus toimisi edullisesti painonhallinnassa. Ruskeaa rasvaa ja sen ominaisuuksia tutkitaankin parhaillaan useissa eri hankkeissa.”

Ei siis muuta kuin pulahdus altaaseen ja kevättä kohti!

 

19.1.2020

 

Takaisin

 

kuukauden VINKKI

 

Varaa ulkoaltaasi keväthuolto soittamalla tai viestittämällä numeroon 044 2421801/Jarmo